Tips en tricks

Haal het maximale uit je website!

In 7 stappen een website (laten) maken

Inleiding

Onderstaande tips zijn bedoeld voor ondernemers die voor het eerst een website willen (laten) maken, maar zijn ook geschikt voor ondernemers die ontevreden zijn over hun huidige website. Ik leg uit welke stappen je moet volgen – en waarom – zodat je een website kunt (laten) bouwen die vóór je werkt.

De 7 stappen

  1. Waar begin ik? Ik heb immers nog niks
  2. Van verhaal naar website
  3. Jouw bedrijf in beeld
  4. Wie schrijft, die blijft!
  5. Het (laten) maken van je website
  6. Nóg een keer: bijhouden!
  7. Uitbesteden

De perfecte website bestaat niet

De meeste mensen willen het liefst een perfecte website.  Om je meteen uit de droom te helpen: die bestaan niet.  Zelfs websites waar een oneindig budget achter lijkt te zitten zijn niet perfect. Een perfecte website zou immers geen geld meer kosten. Kennelijk valt er altijd wat te verbeteren.

Slechte, goede en hele goede websites

In de basis kan een site volgens mij alleen maar “slecht”, “goed” of “héél goed” zijn. En die bepaling is afhankelijk van wat jij – als eigenaar – van jouw website verwacht: 

  • Slecht: de website voldoet niet aan de verwachtingen
  • Goed: de website voldoet aan de verwachtingen
  • Héél goed: de website overtreft de verwachtingen

Het is duidelijk dat niemand zal willen investeren in een slechte website. Je zal willen mikken op een goede website, liefst beter. Maar zoals gezegd: dit is afhankelijk van jouw verwachtingen.

Een verwachting is de aanname dat een handeling of gebeurtenis ook werkelijk plaats gaat vinden. Dit kan realistisch zijn, maar dat hoeft niet. Als een verwachting niet uitkomt, kan er sprake zijn van acceptatie, maar ook van teleurstelling of erger. 
Bron: Wikipedia

De eerste zin zegt eigenlijk voldoende: je wilt dat er iets werkelijk plaats gaat vinden. In het geval van een website zou je bijvoorbeeld het volgende kunnen wensen:

  • Ik wil veel bezoekers op mijn website;
  • Ik wil veel offerte-aanvragen via mijn website;
  • Ik wil veel producten/diensten verkopen via mijn website;
  • Ik wil veel complimenten krijgen over mijn website;
  • Ik wil veel hoger staan in Google dan mijn directe concurrenten;
  • Ik wil veel wijzigingen zelf kunnen doorvoeren in mijn website

Als webbouwer hoor ik vervolgens vaak: En het mag allemaal niets kosten ????

Dat is dus óók een verwachting! Zoals gezegd, niet alle verwachtingen zijn realistisch. Je zal hoe dan ook een investering in geld en/of tijd kwijt zijn en hoe groter je overige verwachtingen zijn, hoe groter die investering zal zijn. 

Laten we nog eens kijken naar dat wensenlijstje voor een website. Wat valt op? Precies: er staat alleen maar “veel”. Maar wat is veel? Zijn 1.000 bezoekers op een website veel?

Dat ligt er weer aan welke tijdspanne je er aan mee geeft. Een webwinkel die 1.000 bezoekers per jaar heeft, verwelkomt dus 2,7 potentiële (!) klanten per dag in zijn webshop. Niet echt spannend. In de aanloop naar Sinterklaas 2018 werden op Bol.com 15 cadeaus per seconde (!) besteld. Die 1.000 werden dus in iets meer dan een minuut gehaald. Dat vind ik ongelofelijk veel! Kan het nog erger? Ja: in Azië kennen ze Singles Day. Afgelopen jaar verwerkte Alibaba 25 miljard dollar aan bestellingen. Alleen al op deze dag! 

Kortom: om onze verwachtingen concreet en ook meetbaar te maken, moeten we onze wensen aanvullen met aantallen en tijdspannes. Voor een gemiddelde ZZP’er zou het lijstje er dan uit kunnen zien als volgt:

  • Ik wil goed gevonden worden in Google op trefwoord A, B en C;
  • Ik wil 10 bezoekers per dag op mijn website;
  • Ik wil 3 offerte-aanvragen per week via mijn website;
  • Ik wil 10 positieve reviews op Google krijgen in één jaar;
  • Ik wil na iedere klus snel foto’s en een verhaaltje kunnen plaatsen op mijn site;

Wat ik wél zie en jij misschien nog niet: het hangt allemaal samen!

Als je je site regelmatig bijhoudt, vergroot je de kans om hoger in Google te eindigen. Als je hoger in Google staat, zal je meer bezoekers op je website krijgen. Als deze mensen zien wat voor goede dingen jij doet, zullen zij sneller geneigd zijn een offerte aan te vragen. Als je een klus naar tevredenheid hebt geklaard, zullen klanten graag een aanbeveling achterlaten. En jij hebt weer nieuwe foto’s én een goed verhaal dat je op je website kunt plaatsen. En zo herhaalt de kringloop zich.

Schildersbedrijf X

Stap 1: Waar begin ik? Ik heb immers nog niks.

Stel, jij bent een loodgieter en ik heb er eentje nodig. Als je geluk hebt, zal een van mijn vrienden jou kennen als ik hem vertel dat ik een kraantje in mijn tuin wil hebben. Hij zal me vertellen dat je netjes werkt, afspraken na komt en dat je een toffe gast bent. 

Maar het kan ook zijn dat hij geen loodgieters kent. In dat geval zal ik via internet op zoek gaan naar een loodgieter. Ik vind dan diverse loodgieters bij mij in de buurt en zal er een paar aanklikken om te kijken welke mij het meeste aanspreekt.

Het verschil tussen internet en de echte wereld is niet zo groot. Het belangrijkste verschil is dat in het ene geval mijn vriend een goed woordje voor je doet en in het andere geval ben je dat zelf! Waar begint alles dus mee? Precies: je begint met een goed verhaal!

Huiswerkopdracht 1
Schrijf op welk verhaal jij wil vertellen aan potentiële klanten. Wat mag iemand sowieso verwachten in jouw branche? Wat maakt dat iemand voor jou zou moeten kiezen? Waar ben je trots op? Wat is jouw specialiteit waar je eindeloos over door kunt praten? Waar verdien je het meeste mee?

Je kunt volstaan met een paar steekwoorden.

Als het goed is, heb je nu een lijstje van dingen die allemaal belangrijk zijn. Een aantal van die dingen is gebruikelijk in jouw branche, een aantal andere dingen maakt jou bijzonder. En dat zijn de dingen die je graag wil vertellen. Laten we eens een fictief lijstje van een schilder nemen:

Het verhaal van Schildersbedrijf X

Wat is gebruikelijk?
  • Binnen en buiten schilderen;
  • Behangen;
  • Spuiten van plafonds en muren;
  • Houtrot reparaties;
Waarom ik?
  • Ik kom (prijs)afspraken na;
  • Ik werk netjes;
  • 10 jaar ervaring;
  • AF-erkend;
Waar ben ik trots op?
  • Ik heb een nieuwe bus;
Waar kan ik eindeloos over doorpraten / wat vind ik leuk?
  • Ik kan heel goed marmer- en houteffecten aanbrengen op beton
Waar verdien ik het meeste aan?
  • Renovatie van monumentale panden
Van verhaal naar website

Stap 2: Van verhaal naar website

Je zag zo maar een lijstje van een fictief schildersbedrijf. Met een beetje fantasie kun je dit zo vertalen naar een mooie indeling voor een website:

  • Home
  • Wat doen wij
    • Binnen schilderen
    • Buiten schilderen
    • Behangen
    • Houtrot reparatie
    • Spuitwerk
  • Specialiteiten
    • Marmer- en houteffecten
    • Renovatie monumentale panden
  • Over ons
  • Contact

Het verhaal dat je over de hele site wil vertellen is dat je netjes werkt, dat je 10 jaar ervaring hebt, afspraken na komt en dat je AF-erkend bent. Natuurlijk mag een foto van je mooie nieuwe bus niet ontbreken!

Op je homepage wil je kort vertellen wat je doet. Omdat je een schilder bent, hoeft dit niet al te uitgebreid. Wat je wél meteen wil vertellen is dat je goed bent in marmer- en houteffecten én natuurlijk dat je gespecialiseerd bent in monumentale panden. Het eerste omdat je het leuk vindt, het tweede omdat je er goed geld mee verdient.

Huiswerkopdracht 2
Vertaal het lijstje uit opdracht 1 naar een logische indeling voor jouw website. Probeer het tot maximaal 5 hoofdgroepen te houden waar eventuele overige items onder geplaatst kunnen worden. Je mag ook subgroepen gebruiken. Ieder genoemd item wordt straks een aparte pagina!

Beeldmateriaal voor je website

Stap 3: Jouw bedrijf in beeld

Een foto zegt meer dan 1.000 woorden. Het is daarom belangrijk dat je je verhaal kunt ondersteunen met goed beeldmateriaal. Als schilder zal je vast beschikken over mooie foto’s van je werk (in elk geval van je bus). Zoek het mooiste bij elkaar! Wat ook belangrijk is om te weten, is dat mensen sociale dieren zijn: ze zijn gek op andere mensen. Daarbij vinden veel mensen het fijn om te weten wie ze in huis halen. Kortom: regel goede foto’s van jezelf, het liefst ook in actie. 

De kans is groot dat jij geen schilder bent. Misschien lever je zelfs helemaal geen “zichtbare” diensten, maar ben je een coach, adviseur of een andere (zakelijke) dienstverlener. Denk dan na over hoe je jouw branche het beste kunt verbeelden. Ben je een interim-manager in de logistieke dienstverlening? Dan zou je wellicht kunnen zoeken naar mooie foto’s van de vervoersmiddelen die je inschakelt. Ben je een coach? Dan zal je op zoek willen naar foto’s van mensen.

Waar vind ik die foto’s?

Allereerst: NIET via Google Images! Zodra iemand een foto heeft gemaakt, bezit hij/zij daarmee het auteursrecht op die foto. Als je zo’n foto gebruikt zonder toestemming van de eigenaar, dan kan deze jou aansprakelijk stellen voor inbreuk op zijn auteursrecht en de bedragen die daar mee gemoeid zijn, zijn niet mals! 

Je zal dus op een andere manier aan foto’s moeten komen. Om te beginnen kun je ze natuurlijk zelf maken. Maar om even terug te komen op die schilder: vaak worden foto’s van eigen werk met de mobiele telefoon genomen. Dit soort foto’s zijn prima geschikt om te gebruiken op een projectpagina (fotoalbum), maar minder geschikt als smaakvolle blikvanger op de homepage. Probeer professionele foto’s te regelen. Dit kan – afhankelijk van je budget – op verschillende manieren: 

  1. Regel een fotograaf
    Deze hoeven heus niet de wereld te kosten. Zo vinden de meeste bruidsfotografen het hartstikke leuk om een halve dag met jou mee op pad te gaan. Je kunt in zo’n sessie tientallen foto’s laten maken van jou, je werk, je auto en detailfoto’s van de gereedschappen en materialen die je gebruikt. Bereid je voor op verrassende pareltjes!
  2. Stockphoto bureaus
    Op sites als Shutterstock en Adobe Stock kun je kiezen uit miljoenen foto’s waar je vaak slechts enkele tientjes voor hoeft te betalen. Webbouwers als PrimaSite hebben abonnementen bij dergelijke bureaus, waardoor vaak een aantal stockfoto’s zijn inbegrepen en/of zodat je met korting kunt grasduinen.
  3. Gratis foto’s 
    Ze bestaan: op sites als Pixabay en Wikipedia kun je gratis kwalitatief goede foto’s vinden en gebruiken. Let wel even op de voorwaarden: Wikipedia eist vaak een bronverwijzing, dus zal je dat ergens op je website moeten plaatsen.
Huiswerkopdracht 3
Probeer bij iedere pagina uit huiswerkopdracht 2 minimaal één bijpassende foto te vinden.
Wie schrijft, blijft

Stap 4: Wie schrijft, die blijft!

We zijn er bijna: We hebben de hoofdstukken van het verhaal dat je wil vertellen en we hebben de beelden die dat verhaal gaan ondersteunen. Nu moeten het complete verhaal gaan vertellen.

Ben je zelf niet zo’n schrijver? Geen nood: iedere websitebouwer kan je hierin ondersteunen. Belangrijk is dat de teksten aansluiten bij jouw bedrijf. Een website van een advocaat waar straattaal wordt gebruikt is ongeloofwaardig en andersom zal een website van een dakdekker waar “deftige taal wordt gebezigd” ook argwaan opwekken.

Belangrijk is om in elk geval één onderwerp voor jezelf te houden. Precies: dat onderwerp waar je niet over uitgepraat raakt en waarmee je te pas en te onpas iedereen de oren van het hoofd kletst op feestjes en partijen. Gewoon, omdat je het leuk vindt! Je zal hoe dan ook moeten proberen een verhaal te schrijven over dit onderwerp. Ik zal je vertellen waarom:

Een website is nooit af

De meeste ondernemers vinden een website iets dat nu eenmaal geregeld moet worden. Vooral dat “eenmaal” nemen ze heel erg letterlijk: Website is klaar. Mooi, ook weer geregeld. Volgende onderwerp. Het enige wat deze ondernemers vervolgens nog doen aan hun website, is het betalen van de periodieke kosten die gemoeid zijn met de domeinnaam, hosting en eventuele licentiekosten.

Dat zijn niet de ondernemers waarvoor ik deze handleiding heb geschreven. Ik weet namelijk dat een goede website jouw bedrijf op succesvolle wijze zal ondersteunen. En dan met name op het gebied van klantenwerving, het opbouwen van een goede online reputatie en misschien zelfs wel door eventuele processen in de toekomst te automatiseren.

Een site die niet regelmatig gevoed wordt, sterft een langzame dood. Allereerst zal Google je links laten liggen. Als je al wordt opgenomen, zal je positie in de resultaten steeds lager worden. Een site die niet vindbaar is in zoekmachines zal geen extra bezoekers opleveren. Let wel: we praten hier over potentiële klanten die op zoek zijn naar een bedrijf als het jouwe. Op het moment dat zij geld willen uitgeven aan een product of dienst die jij levert, ben jij onzichtbaar.

Dat is een gemiste kans. Maar dat hoeft niet: jij kunt deze kans namelijk wél grijpen!

Vandaar dus dat ik je wil aansporen om te gaan schrijven over juist dat ene onderwerp waar je nooit over uitgepraat raakt! Het maakt niet uit wát je schrijft, als je maar begint.

Waarom hamer ik hier zo op? Wel: een site die regelmatig wordt bijgehouden, wordt ook regelmatig bezocht door Google. Hoe vaker jij iets wijzigt, hoe vaker Google langs komt: op nieuwssites komt Google meerdere malen per uur langs. Zo bont hoef jij het natuurlijk niet te maken, als je je site maar vaker bijhoudt dan je directe concurrenten ????

Hoe zit dat in de toekomst? Je had toch een vaste indeling gemaakt bij Hoofdstuk 2? Klopt. En die kun je later altijd aanpassen. Wat weerhoud jou om extra pagina’s toe te voegen over de onderwerpen waar je veel over te vertellen hebt? Of schrijf een verhaal over datgene waar je veel mee verdient. Op die manier zal je vanzelf hoger in Google eindigen op leuk én op goedbetaald werk!

Huiswerkopdracht 4
Schrijf een verhaal over jouw passie in het bedrijf! Het maakt niet uit hoe lang of kort, maar schrijf! De eerste woorden zijn het moeilijkste: als ze er eenmaal staan, volgt de rest als vanzelf. Deel je kennis! Wees niet bang voor concurrentie, want niemand doet het zoals jij het doet! Wil je je woorden ondersteunen met (eigen) foto’s? Prima! Alles mag: het is JOUW verhaal!

Het (laten) maken van je website

Stap 5: Het (laten) maken van je website

Als je zelf websites kunt bouwen, kun je – dankzij het voorbereidende werk dat je al achter de rug hebt – direct aan de slag. Besteed je het bouwen van je website liever uit, dan zal ieder internetbureau blij zijn met wat jij al aan huiswerk hebt gedaan. Dit werkt twee kanten op: alles wat zij niet hoeven doen, hoef jij immers niet te betalen!

Voordat je kiest voor een internetbedrijf zal je nog eens eerlijk naar jezelf moeten kijken. Ben je een echte nerd die het heerlijk vindt om achter een computer te zitten? Iemand die snel zijn weg vindt in ingewikkelde menu’s op complexe websites en er zelfs verstand van heeft? Dan raad ik je aan om een website te laten maken in Wordpress. Er zijn veel bureaus die een standaard Wordpress-template aan kunnen passen naar jouw wensen. En omdat er zoveel bureaus zijn die dit kunnen, is de eenmalige prijs aantrekkelijk en zijn de vaste kosten laag.

Het bijhouden van een Wordpress website is echter geen makkie: je zal je echt in de materie moeten verdiepen als je het maximale uit je site wilt halen. Niet voor niets verkoopt de LOI cursussen die 4 maanden duren! Ook zal je regelmatig tijd en aandacht moeten besteden aan het bijhouden van Wordpress zelf. Doe je dit niet, dan wordt je site gehackt en dan heb je een groot probleem.

De prijzen voor Wordpress websites beginnen – als jij jouw huiswerkopdrachten hebt gemaakt – zo’n beetje rond de 750 euro. Dit bedrag kan oplopen als je nog “gaten” in je huiswerk hebt, of als je maatwerk wilt laten inbouwen. Periodieke kosten variëren – afhankelijk van een eventueel onderhoudscontract (beveiligingsupdates!) – tussen de 5 en 50 euro per maand.

Onze ervaring is dat als het bijhouden van een website erg ingewikkeld is, mensen hun website niet gaan bijhouden. Dat is zonde: dan heb je veel tijd, geld en moeite gestoken in een mooie website, maar je plukt er amper zoete vruchten van. Na een jaar krijg je dan een rekening voor de vaste lasten en vraag je jezelf af:

Waarom levert het me niets op?
Omdat je je website niet onderhoudt!

Ik ga er van uit dat je op dit moment nog geen website hebt, dus het hebben en onderhouden van een website is waarschijnlijk nieuw voor je. Als je iets moet doen wat je nog nooit eerder hebt gedaan, kun je het jezelf maar beter zo eenvoudig mogelijk maken. In dat geval adviseer ik je te kiezen voor een webbouwer die een eigen onderhoudssysteem aanbiedt.

Webbouwers met een eigen onderhoudssysteem hebben vaak goed nagedacht over waar de eindgebruiker – jij als klant – het meest mee gebaat is. Vaak is dat eenvoud: geen ingewikkelde structuren, maar duidelijke knoppen die je intuïtief weet te vinden als je iets aan je site wil wijzigen of toevoegen. Daarnaast zorgen dergelijke webbouwers voor updates aan het systeem zelf, zodat je geen omkijken hebt naar de veiligheid van jouw website. En je kunt altijd terecht voor hulp.

De prijzen voor dit soort websites beginnen – als jij jouw huiswerkopdrachten hebt gemaakt – zo’n beetje bij 1.000 euro. Dit bedrag kan oplopen als je nog “gaten” in je huiswerk hebt, of als je maatwerk wilt laten inbouwen. Periodieke kosten variëren tussen de 15 en 50 euro per maand.

PrimaSite is bijvoorbeeld zo’n systeem dat volledig is ontwikkeld om het de eigenaar van een website zo eenvoudig mogelijk te maken. Het biedt alle functionaliteit die jij nodig hebt om zelf een schitterende website bij te kunnen houden, zónder dat je enige kennis hoeft te hebben van de techniek achter jouw website. Het bewerken van een pagina is net zo eenvoudig als het plaatsen van een bericht op Facebook of LinkedIn: even inloggen, pagina aanklikken, teksten typen, foto plaatsen, opslaan, klaar. De techniek doet de rest: alles ziet er keurig uit, ook op mobiele telefoons.

De prijzen voor een PrimaSite beginnen – als jij jouw huiswerkopdrachten hebt gemaakt – bij 295 euro. Dit bedrag kan oplopen als je nog “gaten” in je huiswerk hebt, of als je maatwerk wilt laten inbouwen. Periodieke kosten liggen rond de 20 euro per maand.
Nóg een keer: houd je website bij!

Stap 6: Nóg een keer: bijhouden!

Ik keer nog even terug naar de kringloop van een goede website in hoofdstuk 1: 

Als je je site regelmatig bijhoudt, vergroot je de kans om hoger in Google te eindigen. Als je hoger in Google staat, zal je meer bezoekers op je website krijgen. Als deze mensen zien wat voor goede dingen jij doet, zullen zij sneller geneigd zijn een offerte aan te vragen. Als je een klus naar tevredenheid hebt geklaard, zullen klanten graag een aanbeveling achterlaten. En jij hebt weer nieuwe foto’s en een goed verhaal dat je op je website kunt plaatsen. En zo herhaalt de kringloop zich. 

Zodra jij in deze kringloop stapt, begin je met een nieuwe, nog onbekende website. Je zal – na oplevering – moeten zorgen voor linkjes naar je website toe, zodat Google je kan vinden. Als je eenmaal gevonden bent, zal Google je website regelmatig bezoeken. Als er dan niets gewijzigd is, zal Google je website minder vaak bezoeken. Als er wél iets gewijzigd is, zal Google zijn frequentie aanpassen en jouw site sneller bezoeken. Als jij iedere vrijdag je website even bijwerkt, zal Google dit vrijwel direct door hebben en je wijzigingen praktisch meteen verwerken.

Ik kan dus niet genoeg benadrukken dat het regelmatig bijhouden van je website van essentieel belang is. En de voor jou meest laagdrempelige manier om dat te doen, is door te schrijven over dat ene onderwerp waar je op feesten en partijen niet over uitgepraat raakt!

Website uitbesteden

Stap 7: Uitbesteden

Heb je geen zin of tijd om je website minimaal één keer per maand bij te werken, maar wil je wél de vruchten plukken van een goed onderhouden website? Dan zou je kunnen overwegen een webmaster in te schakelen die dit voor je doet. PrimaSite biedt een dergelijke service aan: tegen een zeer aantrekkelijk tarief kun je al één uur per week over iemand beschikken die speciaal voor jou je website bijhoudt. De ene keer zal er aandacht worden besteed aan de links naar jouw site toe, een andere keer wordt er een goed artikel voor je geschreven of wordt je Google Business pagina bijgewerkt. Vanzelfsprekend is er ook aandacht voor Social Media zoals Facebook of LinkedIn. Bezoekersaantallen en offerte-aanvragen worden gemeten, zodat je precies kunt zien hoe wij jouw bedrijf online laten groeien!

Tot slot

Ik hoop dat je dusdanig veel aan deze handleiding hebt gehad dat je staat te popelen om van start te gaan met je website! Het spreekt voor zich dat ik en mijn team je graag van dienst zijn om jouw website (of webwinkel) te maken, dus mocht je vragen hebben, dan horen wij dat graag!

Ik kan me overigens goed voorstellen dat je niet continu deze webpagina wilt openen bij je huiswerkopdrachten. Daarom hebben we de informatie van deze pagina ook als PDF beschikbaar. Deze download je HIER.

Meer Tips & tricks voor jouw website

PrimaSite maakt professionele websites betaalbaar door innovatie, circulaire technologie en een lage overhead
logo Google
Google Beoordelingen
5,0
Deel jouw ervaring