Website laten maken?

Stel deze 7 vragen aan je webdesigner

Website laten maken?

Dit zijn de 7 vragen die je MOET stellen!

Je hebt een beperkt budget maar wilt wél een goede website. Als je in Google zoekt op: “website laten maken”, buitelen de aanbieders over elkaar heen. De ene aanbieding is nog mooier dan de ander en de verschillen lopen inmiddels op tot duizenden euro’s.

Dus waar moet je op letten als je met een aanbieder in zee wil gaan? Als websitebouwers met meer dan 21 jaar ervaring zitten wij zelf eens als advocaat van de duivel klant op de bank. We hebben 7 vragen op een rijtje gezet die je moet stellen als je een website wil laten maken.

  1. Waar zitten de webdesigners en programmeurs van het leverende bedrijf zelf?
  2. Wie doet wat?
  3. Is een onderhoudssysteem inbegrepen?
  4. Welke software wordt gebruikt voor het onderhoudssysteem?
  5. Hoe zit het met de rechten op gebruikte afbeeldingen?
  6. Wie doet de hosting?
  7. Wat gebeurt er bij een afscheid?

Lees je even mee?

Waar zitten de techneuten?

Vraag 1: Waar zit het webdesignbedrijf zelf?

Veel websites worden gebouwd in het buitenland zonder dat je dat als opdrachtgever door hebt. Sommige bedrijven komen zéér klantvriendelijk en professioneel over, maar zijn in feite niets anders dan verkoopkantoren voor zgn. offshore leveranciers.

In Azië en Oost Europa liggen de lonen soms wel 90% lager dan in het rijke Nederland en dan lijkt het alsof je voor 5 euro per uur een hoop gedaan kunt krijgen. Toch blijkt dit voordeel veelal niet op te wegen tegen de vele nadelen die je tegen zal komen. Zo is Engels vaak niet de moedertaal van de betrokken partijen (opdrachtgever, opdrachtnemer), maar wordt er wél in die taal gecommuniceerd. Dat leidt tot vervelende misverstanden. Daarbij houden vooral Aziatische designers/programmeurs er een andere werkethiek op na: Waar wij Nederlanders (en Vlamingen) vaak aan een half woord genoeg hebben, blijkt dit bij buitenlandse opdrachtnemers bepaald niet het geval, zelfs niet als iets 100% vanzelfsprekend lijkt: Wat niet wordt gevraagd, wordt niet geleverd.

Vraag bijvoorbeeld om een klantensysteem met een overzicht en een formuliertje om klanten toe te voegen en gegarandeerd dat je na oplevering de vraag gaat stellen waar de mogelijkheid is om het adres van klanten te wijzigen en/of om klanten te verwijderen. 

Voor je het weet beland je zelf in chatsessies met een vriendelijke mijnheer in India om in je beste Engels duidelijk te maken wat de bedoeling is. Vele uren, dagen, weken later - óók van je eigen tijd - is het eindelijk klaar. Als je vervolgens in de toekomst iets wil laten wijzigen en – inmiddels wijs geworden – besluit het aan een Nederlands bedrijf uit te besteden, kom je tot de ontdekking dat de opgeleverde broncode een dusdanige grote kluwen spaghetti is dat niemand er nog iets smakelijks van kan maken. Diep ademhalen, je verlies nemen en opnieuw beginnen is dan het devies.

Onze tip: zorg er voor dat er alleen Nederlanders /Vlamingen aan je website werken. Dat gaat je een heleboel ergernis en dubbele kosten schelen!
Vertrouw niet zo maar op blauwe ogen

Vraag 2: Wie doet wat?

Dit lijkt een logische vraag, maar te vaak wordt nog vertrouwd op de blauwe ogen van de betrokken partijen. Dit gaat echter irritaties – of erger – opleveren. Maak dus duidelijke afspraken vooraf en zorg er voor dat je deze zwart op wit hebt. Een e-mailtje volstaat, zolang iedereen maar weet wat ie moet doen.

Leg bijvoorbeeld vast wie de teksten gaat aanleveren, hoeveel foto’s er minimaal moeten zijn, aan welke eisen al dat materiaal moet voldoen en hoe de gebruiksrechten geregeld zijn. Evenzo geldt dit voor logo’s en andere beeldmateriaal dat je wil gebruiken, zoals logo’s van brancheverenigingen. Heb je je algemene voorwaarden eigenlijk al op orde? En hoe zit het met je privacyverklaring, als je bijvoorbeeld persoonsgegevens gaat verwerken voor een nieuwsbrief? Wie gaat eventuele diensten van derden regelen? Denk aan fotografen, vertalers en software voor bijvoorbeeld nieuwsbriefsystemen. En hoe verloopt de betaling aan die derden? Is dat inbegrepen in de offerte? En hoe zit dat volgend jaar, als licenties een beperkte houdbaarheid hebben?

Huiswerk: Het komt in de praktijk vaak voor dat opdrachtgevers geen goede teksten hebben. Een websitebouwer wil deze best (laten) schrijven, maar zelfs Dan Brown kan geen verhalen bedenken zonder inspiratie. Zorg er dus voor dat je altijd wat teksten op papier hebt staan en overleg met de websitebouwer wat jullie van elkaar verwachten.

Vooral bij ondernemers in ambachtelijke branches (loodgieters, stukadoors, timmermannen) komt het nogal eens voor dat er na oplevering even snel een fotootje wordt geschoten met een telefoon. Heel erg leuk om een projectpagina te vullen met een fotoalbum (tip: doe er dan ook foto’s bij van voor, tijdens en na), maar de kwaliteit van de foto’s is zelden voldoende om een blikvangende homepage in elkaar te zetten. Sorry. Zorg voor professionele foto’s!

Gebruik een Content Management Systeem

Vraag 3: Is een onderhoudssysteem inbegrepen?

De tijd dat een website statisch was – zeg: een veredelde reclamefolder op internet – ligt inmiddels 15 jaar achter ons. Bedrijven zijn in beweging, dus websites zijn dat ook. Als je een toekomstige wijziging aan je website wil doorvoeren, wie gaat dat dan doen?

Als je weinig wijzigingen verwacht (en daardoor overigens ook geen commerciële wonderen van je website mag verwachten), kun je alsnog kiezen voor een statisch exemplaar waarbij wijzigingen door je websitebouwer worden uitgevoerd. Als je echter bij iedere aanpassing je portemonnee open moet trekken, leert de ervaring dat wijzigingen in de praktijk worden uitgesteld: “Het komt wel een keer”. Niet dus.

Onze tip: Zorg er voor dat je website wordt voorzien van een CMS (onderhoudssysteem), zodat je zélf teksten, plaatjes en documenten kunt wijzigen en toevoegen. Op die manier behoud je zelf de controle en wordt het contact met je websitebouwer beperkt tot het laten maken van extra functionaliteit.
Welk CMS ga je gebruiken?

Vraag 4: Welke software wordt gebruikt voor het onderhoudssysteem?

De meeste websites die een CMS hebben, maken gebruik van Wordpress als onderhoudssysteem. Waarom? Wel: de software is gratis en de beschikbare templates (ontwerpen) zijn spotgoedkoop en eenvoudig aan te passen door de websitebouwer. Bovendien zijn er duizenden (veelal gratis) plug-ins waarmee je je site kunt opleuken. Het is mogelijk om je website in één middag op te tuigen tot een kerstboom die groter is dan die in IJsselstein!

Zelfs bij een matig opgetuigde Wordpress-website worden enorme bibliotheken vol scripts ingeladen die de snelheid van je website niet bepaald ten goede komen. Less is more in dit geval, want als het 4 seconden of langer duurt voordat je website is ingeladen, is bijna 40% van de bezoekers van je website alweer terug geklikt naar de resultaten in Google om de volgende site (die van een concurrent!) te proberen.

Wordpress is geweldige software: Niet voor niets maken miljoenen websites er gebruik van. Het grote gevaar schuilt echter juist in die vele hulpprogrammaatjes (templates, gebruikte software in die templates en natuurlijk de ontelbare plug-ins) die niet per se door de beste, meest begaafde programmeurs gemaakt hoeven te zijn.

Hoge bomen vangen veel wind

Daarbij vangen hoge bomen veel wind: als er een kwetsbaarheid in een stuk software wordt gevonden, struinen ontelbare door kwaadwillenden geprogrammeerde robots direct het internet af om kwetsbare websites volledig geautomatiseerd te hacken. Vaak wordt in zo’n geval onopvallende software geplaatst waarmee hackers namens duistere opdrachtgevers miljoenen spam-mailtjes versturen. Niet bepaald fijn voor de reputatie van jouw bedrijf, maar ook andere klanten die hun website hosten op dezelfde server als jij zullen wekenlang hinder ondervinden; vooral bij het versturen van (legitieme) mail.

Als je een Wordpress-website laat bouwen krijg je dus een extra verantwoordelijkheid. Zelfs als je je website even niet bijhoudt moet je Wordpress zelf wél zeer regelmatig bijhouden. Daarbij gaat het niet alleen om het updaten van de Wordpress-core, maar vooral ook om de gebruikte plug-ins, templates én de software van derden in de templates. Doe je dit niet, dan wordt je website op een dag gegarandeerd gehackt en heb jij een heel groot probleem.

Onze tip: als je voor een Wordpress-website kiest, maak dan goede afspraken met je leverancier over het onderhoud van Wordpress en alle hulpprogrammaatjes. Dit kost een paar centen, maar op die manier ben je wél verzekerd van een veilige website die het altijd doet! Dit advies geldt ook als je gebruik maakt van andere open source CMS-systemen als Joomla, Drupal et cetera.

Custom made CMS: interessant alternatief

Een belangrijk en interessant alternatief voor open source software is een CMS dat gebouwd is door de leverancier zelf. Iedere échte websitebouwer heeft zelf een onderhoudssysteem gebouwd waarmee opgeleverde websites kunnen worden onderhouden. Het ene systeem is mooier en beter dan het ander, maar meestal met één overeenkomstig voordeel: je zal alleen de functionaliteit aantreffen die je echt nodig hebt voor het bijhouden van je website.

Dit maakt het bijhouden van je website een peulenschil vergeleken met de open source pakketten waarin zoveel functionaliteit zit verstopt dat je er 4 maanden bij de LOI voor moet leren voordat je er echt handigheid in hebt. Het meest gehoorde nadeel: “Door te kiezen voor een maatwerkpakket zit ik vast aan die ene leverancier” kunnen wij pareren met boerenverstand: Als je ontevreden bent met je website, waarom zou je die dan mee willen nemen naar een andere leverancier?

Rechten... Oeps!

Vraag 5: Hoe zit het met de rechten op gebruikte afbeeldingen?

Eerst ga ik je even opvoeden: Hoe aanlokkelijk het ook lijkt, gebruik nooit, maar dan ook echt NOOIT zo maar afbeeldingen die je op internet vindt (Google Images voorop). Fotografen leven van de verkoop of verhuur (in licentie geven) van hun foto’s. Als jij een afbeelding van het internet plukt en deze gebruikt, maak je inbreuk op de auteursrechten van de maker. En dat is strafbaar.

Het is dus belangrijk dat je alleen eigen materiaal gebruikt, aangevuld met foto’s die je mág gebruiken. Meestal volgt toestemming door de gebruiksrechten af te kopen, soms volstaat een bronvermelding. Jij bent echter niet degene die bepaalt welke methode volstaat: dat is en blijft de eigenaar van de foto. Zo zijn de foto’s op Wikipedia bijvoorbeeld vaak vrij te gebruiken, mits je onder de foto de bronvermelding plaatst.

Op andere websites kun je na het overmaken van de benodigde centen gebruik maken van de foto’s. Tot slot kun je natuurlijk ook een fotograaf inhuren om de gewenste foto’s te laten maken. Vergeet ook dan niet om afspraken over het gebruik er van te maken! Zo zullen veel leveranciers het prima vinden als je een gekochte foto van een tulpenveld op je website en in je folders gebruikt, maar krijg je alsnog een probleem als je er een miljoen plastic tasjes van laat drukken die je verkoopt op de Keukenhof.

Onze tip: Zorg er voor dat je afspraken zwart op wit hebt voor de afbeeldingen die je gebruikt. Bijvoorbeeld de aankoopbon. Draagt je webdesigner prachtige foto’s aan? Zorg er voor dat je zekerheid hebt dat hij/zij de licenties geregeld heeft. Want als je later ooit wordt aangesproken door een advocaat die namens een rechthebbende zegt op te treden, kun je maar beter je zaakjes op orde hebben!
Hosting: de technische kant van jouw website

Vraag 6: Wie doet de hosting?

Als je gebruik maakt van een CMS dat door de websitebouwer zelf is geleverd, dan zal deze in praktisch alle gevallen ook de hosting opeisen. Je mag er in zo’n geval van uit gaan dat hij/zij er ook voor zal zorgen dat je site het altijd doet en in zal grijpen bij calamiteiten.

Als je leverancier jouw website met open source software in elkaar heeft gezet, dan ben je in theorie vrij om te kiezen waar jij je website laat hosten. Meestal zal je leverancier een voorstel doen en waarom zou je daar niet in mee gaan? Zaken doen is immers ook een kwestie van gunnen. Maar in zo’n geval wordt het toch even opletten. Heb je namelijk een “normale” website (zoals de meeste ondernemers en stichtingen die hebben) en heb je geen exorbitant hoge bezoekersaantallen, dan volstaat een doorsnee hostingpakket dat door de meeste providers wordt aangeboden voor enkele tientjes per jaar.

Komt je leverancier met een voorstel dat beduidend hoger ligt, dan is het raadzaam om even door te vragen. Zoals eerder gemeld is het namelijk van cruciaal belang dat open source pakketten zélf ook worden bijgehouden. Dat kost tijd, moeite en dus geld. Zijn updates dus inbegrepen in het bedrag dat je leverancier vraagt? Wat als je site onverhoopt toch gehackt wordt? Hoe zit het met back-ups? Kortom: vragen staat vrij.

Onze tip: Als jij met een investering van 25 euro per maand volledig ontzorgd wordt, is dat de moeite waard. Maar als je alsnog zelf je updates en dergelijke uit moet voeren en in de kou wordt gezet bij een hack, dan is zelfs 25 euro per maand echt te veel geld.
Afscheid nemen...

Vraag 7: Wat gebeurt er bij een afscheid?

Het kan zijn dat je ontevreden bent over je leverancier. Of misschien ben je wel tevreden, maar doet je voornemen een frisse wind door je bedrijf te laten waaien je besluiten over te stappen op een andere websitebouwer. Hoe dan ook: er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Voor de latende websitebouwer is dat nooit fijn, maar het is in jouw belang dat bij een aangekondigd afscheid alles soepel blijft lopen.

Net als huwelijkse voorwaarden uitgevonden zijn om er op voorhand voor te zorgen dat je bij een onverhoopt afscheid geen onaangename verrassingen tegenkomt, kan dat ook in de relatie met je websitebouwer op voorhand geregeld worden.

Het aller-, allerbelangrijkste is dat je er voor dient te zorgen dat jouw domeinnaam ook écht van jou is.

Het komt zeer regelmatig voor dat de websitebouwer “alvast” de domeinnaam regelt, maar deze op zijn eigen naam registreert. Sta dit nooit toe! Het is bijzonder eenvoudig om een domeinnaam te voorzien van een houder/administratief contact (de eigenaar, jij dus) en een afwijkend technisch contact (je websitebouwer). Zorg er dus voor dat jij als houder geregistreerd bent bij je domeinnaam en let daarbij tevens op dat er een emailadres wordt opgegeven waar (alleen) jij de beschikking over hebt.

Mochten jullie ooit op onaangename wijze uit elkaar gaan, dan is deze voorzorgsmaatregel in elk geval voldoende om ander alle omstandigheden over de domeinnaam te kunnen blijven beschikken.

Professionele leveranciers zullen nooit moeilijk doen over het registreren van een domeinnaam op jouw naam. Laat je niet inpalmen met praatjes als “dat het technisch handig is” als de leverancier de eigenaar is, want dat is niet zo: Zolang jij de beschikking hebt over het opgegeven e-mailadres zal je aan alle technische vragen en opdrachten kunnen voldoen!

Als je je complete website wil verhuizen naar een andere partij, dan zijn er ook weer verschillen tussen open source en een maatwerk CMS. In het eerste geval is het handig als je van te voren even kortsluit met je oude en nieuwe leveranciers over de gebruikte serverbeheersoftware. Als beiden gebruik maken van bijvoorbeeld DirectAdmin, dan is het verhuizen van je website in maximaal een halfuurtje geregeld omdat back-ups één op één verhuisd en uitgepakt kunnen worden. Anders is het een kwestie van handmatig alles overzetten, dus back-ups van zowel je files als database. Het opnieuw instellen van (ongetwijfeld: gewijzigde) inloggegevens en serverpaden is geen appeltje/eitje.

Je zal, als websites verhuizen niet jouw beroep is, hulp nodig hebben van een professional. Zelfs je oude provider zal wellicht moeten helpen, maar ook die zal geld willen zien. Spreek alles dus tevoren duidelijk af om downtime en onverwachte kosten zoveel mogelijk te voorkomen.

Als je een website wilt verhuizen die gekoppeld is aan een maatwerk CMS, dan zal een verhuizing moeilijker gaan. De leverancier van het CMS zal er immers moeite mee hebben dat de broncode van zijn geesteskindje op een plek terecht komt waar een concurrent bij kan.

Professionele partijen zullen je echter nooit in de kou laten staan en je behulpzaam zijn met het leveren van een werkende versie van jouw website. Je hebt dan een statische website die het prima doet, je kunt hem alleen niet meer onderhouden. Maar wellicht dat je nieuwe leverancier dit weer voor je kan regelen.

Tot slot...

Ik hoop dat deze vragenlijst je heeft geholpen. Zelf vond ik het erg leuk om eens op een andere stoel te zitten. Als je nog vragen hebt, neem dan gerust contact met mij op: ik maak al sinds 1998 websites, dus op praktisch elke denkbare vraag heb ik een antwoord.

Natuurlijk kan PrimaSite ook voor jouw bedrijf een geweldige website maken! In elk geval erg bedankt voor het lezen en ik wens je ontzettend veel succes met je nieuwe website!

Wil je deze pagina downloaden als PDF? Klik dan HIER. Of klik HIER voor meer tips voor jouw website!

Hartelijke groet,
Ron Arends

PrimaSite maakt professionele websites betaalbaar door innovatie, circulaire technologie en een lage overhead
logo Google
Google Beoordelingen
5,0
Deel jouw ervaring