Een website laten maken?
Deze 7 vragen MOET je stellen aan je websitebouwer

7 vragen die je MOET stellen als je een website wilt laten maken

Je hebt een beperkt budget, maar wilt wél een goede website. Als je in Google zoekt op: “website laten maken”, buitelen de aanbieders over elkaar heen. De ene aanbieding is nog mooier dan de ander en de verschillen lopen inmiddels op tot duizenden euro’s. Dus waar moet je op letten als je met een aanbieder in zee wil gaan? Als ervaren websitebouwers zitten wij zelf eens als advocaat van de duivel klant op de bank en zetten wij 7 vragen op een rijtje die je moet stellen als je een website wil laten maken.


  1. Waar zitten de webdesigners en programmeurs van het leverende bedrijf zelf?
  2. Wie doet wat?
  3. Is een onderhoudssysteem inbegrepen?
  4. Welke software wordt gebruikt voor het onderhoudssysteem?
  5. Hoe zit het met de rechten op gebruikte afbeeldingen?
  6. Wie doet de hosting?
  7. Wat gebeurt er bij een afscheid?

Waar zit het webdesignbedrijf zelf?

Veel websites worden gebouwd in het buitenland zónder dat je dat als opdrachtgever door hebt. In Azië en oost Europa liggen de lonen soms wel 90% lager dan in het rijke Nederland en dan lijkt het alsof je voor 5 euro per uur een hoop gedaan kunt krijgen. Toch blijkt dit voordeel veelal niet op te wegen tegen de vele nadelen die je tegen zal komen. Zo is Engels vaak niet de moedertaal van de betrokken partijen (opdrachtgever, opdrachtnemer), maar wordt er wél in die taal gecommuniceerd. Dat leidt tot vervelende misverstanden. Daarbij houden vooral Aziatische designers/programmeurs er een andere werkethiek op na: Waar wij Nederlanders (en Vlamingen) vaak aan een half woord genoeg hebben, blijkt dit bij buitenlandse opdrachtnemers bepaald niet het geval, zelfs niet als iets 100% vanzelfsprekend lijkt. Wat niet wordt gevraagd, wordt niet geleverd. Vraag bijvoorbeeld om een klantensysteem met een overzicht en een formuliertje om klanten toe te voegen en gegarandeerd dat je na oplevering de vraag gaat stellen waar de mogelijkheid is om het adres van bestaande klanten te wijzigen en/of om deze te verwijderen. Voor je het weet beland je zelf in chatsessies met een vriendelijke mijnheer in India om in je beste Engels duidelijk te maken wat de bedoeling is. Vele uren, dagen, weken later - óók van je eigen tijd - is het eindelijk klaar. Als je vervolgens in de toekomst iets wil laten wijzigen en – inmiddels wijs geworden – besluit het aan een Nederlands bedrijf uit te besteden, kom je tot de gruwelijke ontdekking dat de opgeleverde broncode een dusdanige grote spaghettikluwen is dat niemand er iets smakelijks van kan maken. Diep ademhalen, je verlies nemen en opnieuw beginnen is dan het devies.

Onze tip: zorg er voor dat er alleen Nederlanders / Vlamingen aan je website werken. Dat gaat je een heleboel ergernis en dubbele kosten schelen!

Wie doet wat?

Dit lijkt een logische vraag, maar te vaak wordt nog vertrouwd op de blauwe ogen van de betrokken partijen onderling. Dit gaat geheid irritaties – of erger – opleveren. Maak dus duidelijke afspraken vooraf en zorg er voor dat je deze zwart op wit hebt. Een emailtje volstaat, zolang iedereen maar weet wat ie moet doen. Leg bijvoorbeeld vast wie de teksten gaat leveren, hoeveel foto’s er minimaal moeten zijn, aan welke eisen dat materiaal moet voldoen en hoe de gebruiksrechten geregeld zijn. Evenzo geldt dit voor logo’s en andere beeldmateriaal dat je wil gebruiken, zoals logo’s van brancheverenigingen. Heb je je algemene voorwaarden eigenlijk al op orde? En hoe zit het met privacy, als je persoonsgegevens gaat verwerken; voor een nieuwsbrief bijvoorbeeld? Wie gaat eventuele diensten van derden regelen? Denk aan fotografen en nieuwsbriefsystemen. En hoe verloopt de betaling van die derden?

Het komt in de praktijk vaak voor dat opdrachtgevers geen goede teksten hebben. Een websitebouwer wil deze best (laten) schrijven, maar zelfs Dan Brown kan geen verhalen bedenken zonder input. Zorg er dus voor dat je altijd wat teksten op papier hebt staan en overleg met de websitebouwer wat jij verwacht van hem/haar.

Vooral bij ondernemers in de ambachtelijke branches (loodgieters, stukadoors, timmermannen) komt het nogal eens voor dat er na oplevering even snel een fotootje wordt geschoten met een telefoon. Heel erg leuk om een projectpagina te vullen met een fotoalbum (tip: doe er dan ook foto’s bij van voor, tijdens en na), maar de kwaliteit van de foto’s is zelden voldoende om een blikvangende homepage in elkaar te zetten. Sorry. Zorg voor professionele foto’s!


Is een onderhoudssysteem inbegrepen?

De tijd dat een website statisch was – zeg: een veredelde reclamefolder op internet – ligt inmiddels 15 jaar achter ons. Bedrijven zijn in beweging, dus websites zijn dat ook. Maar als je een toekomstige wijziging aan je website wil doorvoeren, wie gaat dat dan doen? Als je weinig wijzigingen verwacht (en dus ook geen commerciële wonderen van je website mag verwachten), kun je kiezen voor een statisch exemplaar waarbij wijzigingen door je websitebouwer kunnen worden uitgevoerd. Als je echter bij iedere aanpassing je portemonnee open moet trekken, leert de ervaring dat wijzigingen in de praktijk worden opgestapeld: “Het komt wel een keer”. Niet dus.

Ons advies: Zorg er voor dat je website wordt voorzien van een CMS (onderhoudssysteem), zodat je zélf teksten, plaatjes en documenten kunt wijzigen en toevoegen. Op die manier behoud je zelf de controle en wordt het contact met je websitebouwer beperkt tot het laten maken van nieuwe functionaliteit.

Welke software wordt gebruikt voor het onderhoudssysteem?

De meeste websites die een CMS hebben, maken gebruik van Wordpress als onderhoudssysteem. Waarom? Wel: de software is gratis en de beschikbare templates (ontwerpen) zijn spotgoedkoop (want: meestal gemaakt in Azië) en eenvoudig aan te passen door de websitebouwer. Bovendien zijn er duizenden (veelal gratis) plug-ins waarmee je je site kunt opleuken. Het is mogelijk om je website in één middag op te tuigen tot een kerstboom die groter is dan die in IJsselstein! Wordpress is geweldige software: Niet voor niets maken miljoenen websites er gebruik van. Het grote gevaar schuilt in de vele hulpprogrammaatjes (templates, gebruikte software in die templates en natuurlijk de ontelbare plug-ins) die niet per se door de beste, meest begaafde programmeurs gemaakt hoeven te zijn. Daarbij vangen hoge bomen veel wind: als er een kwetsbaarheid in een stuk software wordt gevonden, struinen ontelbare door kwaadwillenden geprogrammeerde robots direct het internet af om kwetsbare websites volledig geautomatiseerd te hacken. Vaak wordt in zo’n geval onopvallende software geplaatst waarmee hackers namens duistere opdrachtgevers miljoenen spam-mailtjes versturen. Niet bepaald fijn voor de reputatie van jouw bedrijf, maar ook alle andere klanten die hun website hosten op dezelfde server als jij zullen wekenlang hinder ondervinden; vooral bij het versturen van (legitieme) mail.

Daarbij worden – zelfs bij een matig opgetuigde – Wordpress-website enorme bibliotheken vol scripts ingeladen die de snelheid van je website niet bepaald ten goede komen. Less is more in dit geval, want als het 4 seconden of langer duurt voordat je website is ingeladen, heeft bijna 40% van de bezoekers van je website alweer terug geklikt naar de resultaten in Google om de volgende site (die van een concurrent?) te proberen!

Het is dus zaak om goed op je hoede te zijn als je een Wordpress-website laat bouwen. Als jouw core-business niet het bijhouden van websites is, dan krijg je er met een Wordpress website nog een extra verantwoordelijkheid bij: namelijk het onderhouden van Wordpress zélf. Daarbij gaat het niet alleen om het updaten van de Wordpress-core, maar vooral ook om de gebruikte plug-ins en software in de templates. Doe je dit niet, dan wordt je website op een dag gehackt en heb jij een heel groot probleem.

Onze tip: als je voor een Wordpress-website kiest, maak dan goede afspraken met je leverancier over het onderhoud van Wordpress en alle hulpprogrammaatjes. Dit kost een paar centen, maar op die manier ben je wel verzekerd van een veilige website die het altijd doet! Dit advies geldt ook als je gebruik maakt van andere open source CMS-systemen als Joomla, Drupal et cetera.

Een belangrijk en interessant alternatief voor open source software is een CMS dat gebouwd is door de leverancier zelf. Iedere zichzelf respecterende websitebouwer heeft een eigen onderhoudssysteem gebouwd waarmee opgeleverde websites kunnen worden onderhouden. Het ene systeem nog mooier dan de ander, maar meestal met één overeenkomstig voordeel: je zal alleen de functionaliteit aantreffen die je echt nodig hebt voor het bijhouden van je website. Dit maakt het bijhouden van je website een peulenschil vergeleken met de open source pakketten waarin zoveel functionaliteit zit verstopt dat je er 4 maanden bij de LOI voor moet leren voordat je er echt handigheid in hebt. Het meest gehoorde nadeel: “Door te kiezen voor een maatwerkpakket zit ik vast aan die ene leverancier” kunnen wij pareren met boerenverstand: Als je ontevreden bent met je website, waarom zou je die website dan mee willen nemen naar een andere leverancier?


Hoe zit het met de rechten op gebruikte afbeeldingen?

Eerst ga ik je even opvoeden: Hoe aanlokkelijk het ook lijkt, gebruik nooit, maar dan ook echt NOOIT zo maar afbeeldingen die je op internet vindt (Google images voorop)! Fotografen leven van de verkoop of verhuur (in licentie geven) van hun foto’s. Als jij een foto van het internet plukt en deze gebruikt, maak je inbreuk op de auteursrechten van de maker. En dat is strafbaar. Het is dus belangrijk dat je alleen eigen materiaal gebruikt, aangevuld met foto’s die je mág gebruiken. Meestal volgt toestemming door de gebruiksrechten af te kopen, soms volstaat een bronvermelding. Bedenk echter dat jij niet degene bent die bepaalt welke methode volstaat: dat is en blijft de eigenaar van de foto. Zo zijn de foto’s op Wikipedia bijvoorbeeld vaak vrij te gebruiken, mits je onder de foto de bronvermelding plaatst. Op andere websites kun je na het overmaken van de benodigde pecunia gebruik maken van de foto’s. Tot slot kun je natuurlijk ook een fotograaf inhuren om de gewenste foto’s te laten maken. Vergeet ook dan niet om afspraken over het gebruik er van te maken! Zo zullen veel stockfoto-bedrijven het prima vinden als je een gekochte foto van een tulpenveld op je website en folders gebruikt, maar krijg je een probleem als je er een miljoen plastic tasjes van laat drukken die je verkoopt op de Keukenhof.

Onze tip: Zorg er voor dat je afspraken zwart op wit hebt voor de afbeeldingen die je zelf aanschaft. Draagt je webdesigner prachtige foto’s aan? Zorg er voor dat je zekerheid hebt dat hij/zij de licenties geregeld heeft. Want als je later ooit wordt aangesproken door een advocaat die namens een rechthebbende zegt op te treden, kun je maar beter je zaakjes op orde hebben!

Wie doet de hosting?

Als je gebruik maakt van een CMS dat door de websitebouwer zelf is geleverd, dan zal deze in praktisch alle gevallen ook de hosting opeisen. Je mag er in zo’n geval van uit gaan dat hij/zij er ook voor zal zorgen dat je site het altijd doet en ook in zal grijpen bij calamiteiten.

Als je leverancier jouw website met open source software heeft geschreven, dan ben je in theorie vrij om te kiezen waar jij je website laat hosten. Meestal zal je leverancier een voorstel doen en waarom zou je daar niet in mee gaan? Zaken doen is immers ook een kwestie van gunnen. Maar in zo’n geval wordt het toch even opletten. Heb je namelijk een “normale” website (zoals ondernemers en stichtingen die meestal hebben) en heb je geen exorbitante bezoekersaantallen, dan volstaat een doorsnee hostingpakket dat door honderden providers wordt aangeboden voor enkele tientjes per jaar. Komt je leverancier met een voorstel dat beduidend hoger ligt, dan is het raadzaam om even door te vragen. Zoals eerder gemeld is het namelijk van cruciaal belang dat open source pakketten zelf ook worden bijgehouden. Dat kost tijd, moeite en dus: geld. Zijn updates dus inbegrepen in het bedrag dat je leverancier vraagt? Wat als je site onverhoopt toch gehackt wordt? Hoe zit het met back-ups? Kortom: vragen staat vrij.

Onze tip: Als jij met een luttele investering van 25 euro per maand volledig ontzorgd wordt, is dat de moeite waard. Maar als je alsnog zelf je updates en dergelijke uit moet voeren en in de kou wordt gezet bij een hack, dan is 25 euro per maand echt te veel geld.

Wat gebeurt er bij een afscheid?

Het kan zijn dat je ontevreden bent over je leverancier. Of misschien ben je wel tevreden, maar doet je voornemen een frisse wind door je bedrijf te laten waaien je besluiten over te stappen op een andere websitebouwer. Hoe dan ook: er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Voor de latende websitebouwer is dat nooit fijn, maar het is in jouw belang dat bij een aangekondigd afscheid alles soepeltjes blijft lopen.

Net als huwelijkse voorwaarden uitgevonden zijn om er op voorhand voor te zorgen dat je bij een onverhoopt afscheid geen onaangename verrassingen tegenkomt, kan dat ook in de relatie met je websitebouwer op voorhand geregeld worden. Het aller-, allerbelangrijkste is dat je er voor dient te zorgen dat jouw domeinnaam ook echt van jou is. Het komt zeer regelmatig voor dat de websitebouwer “alvast” de domeinnaam regelt, maar deze op zijn eigen naam registreert. Sta dit nooit toe! Het is bijzonder eenvoudig om een domeinnaam te voorzien van een houder/administratief contact (de eigenaar, jij dus) en een afwijkend technisch contact (je websitebouwer). Zorg er dus voor dat jij als houder geregistreerd bent bij je domeinnaam en let daarbij tevens op dat er een emailadres wordt opgegeven waar (alleen) jij de beschikking over hebt. Mochten jullie ooit op onaangename wijze uit elkaar gaan, dan is deze voorzorgsmaatregel in elk geval voldoende om ander alle omstandigheden de verhuiscode te kunnen verkrijgen.

Professionele leveranciers zullen nooit moeilijk doen over het registreren van een domeinnaam op jouw naam. Laat je niet inpalmen met praatjes als “dat het technisch handig is” als de leverancier de eigenaar is, want dat is niet zo. Zolang jij de beschikking hebt over het opgegeven emailadres zal je aan alle technische vragen en opdrachten kunnen voldoen!

Als je je complete website wil verhuizen naar een andere partij, dan zijn er ook weer verschillen tussen open source en een maatwerk CMS. In het laatste geval is het handig als je van te voren even kortsluit met je oude en nieuwe leveranciers over de gebruikte serverbeheersoftware. Als beiden gebruik maken van bijvoorbeeld DirectAdmin, dan is het verhuizen van je website in maximaal een halfuurtje geregeld omdat back-ups één op één verhuisd en uitgepakt kunnen worden. Anders is het een kwestie van handmatig alles overzetten, dus back-ups van zowel je files als database. Het opnieuw instellen van (ongetwijfeld: gewijzigde) inloggegevens en serverpaden is geen sinecure. Je zal – als websites verhuizen niet jouw professie is – hulp nodig hebben van een professional. Zelfs je oude provider zal wellicht moeten helpen, maar ook die zal – zoals alle betrokken partijen – geld willen zien. Spreek alles dus tevoren duidelijk af om downtime en onverwachte kosten zoveel mogelijk te voorkomen.

Als je een website wilt verhuizen die gekoppeld is aan een maatwerk CMS, dan zal een verhuizing moeilijker gaan. De leverancier van het CMS zal er immers moeite mee hebben dat de broncode van zijn geesteskindje op een plek terecht komt waar hij er geen controle en/of zeggenschap over heeft. Professionele partijen zullen je echter nooit in de kou laten staan en je behulpzaam zijn met het leveren van een werkende versie van jouw website. Je hebt dan een statische website die het prima doet, je kunt hem alleen niet meer onderhouden. Maar wellicht dat je nieuwe leverancier dit weer voor je kan regelen.

Wat kost mijn site? Bereken het in één minuut!

Hieronder kun je aangeven wat jouw specifieke wensen zijn. Je ziet jouw prijs direct verschijnen! Geïnteresseerd? Vul dan je gegevens in en we verzenden jou een geheel vrijblijvende offerte, inclusief alle informatie die je nodig hebt om ons aanbod te vergelijken met anderen.

Jouw wensen

Onze aanbieding

PrimaSite Compleet

- 1 Taal

- 1 Domeinnaam

- 1 Formulier

Normale prijs € 495,00
Af: actiekorting € 200,00
Eenmalige kosten excl. BTW € 295,00
Maandelijkse kosten excl. BTW € 19,95

Mail dit aanbod

Als je onderstaand formulier invult, zenden we je automatisch een offerte op maat.